Hvad betyder udtrykket “Et ramaskrig”?

Lær hvor dette bibelske udtryk stammer fra, og hvilken vigtig betydning, det har for dit eget liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at “et ramaskrig“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder, og hvor det stammer fra?

Udtrykket har en bibelsk oprindelse, men bruges på hverdagsdansk i betydningen en protest eller “En voldsomt reaktion fra mange mennesker” – ofte i betydningen af, at mange mennesker vil udtrykke deres utilfredshed verbalt. Fx. kan man sige: “Der blev et ramaskrig, da vi fjernede banankagen fra dagens menu”. Det er i den betydning, at de fleste mennesker kender og benytter udtrykket.

Men faktisk har ordet en dybere og langt mere alvorlig betydning. “Ramaskrig” handler om en række tragiske begivenheder, der foregik i byen Ramah i Israel for mere end 2.000 år siden. Biblen beretter om disse historiske begivenheder.

Det kan du læse mere om her.

Byen Ramah – skrigenes by

Den israelske by “Ramah” / “Rame” er flere steder i biblen genstand for en række tragiske begivenheder.

Rama er en by i Israel, der har været genstand for nogen af Biblens vigtigste og uhyggeligste historiske begivenheder. Udtrykket “et ramaskrig” stammer fra nogen af disse. Den nutidige by Rame ligger ikke på samme sted.

Udtrykket “Ramaskrig” stammer fra en række historiske begivenheder relateret til dette sted:

  • Israels forfader Jacob havde en kone, Rakel. Hun græd over tabet af sine børn:

Dette siger Herren: I Rama høres klageråb, bitter gråd; Rakel græder over sine børn, hun lader sig ikke trøste over sine børn, for de er borte.

Jeremias Bog 31:15 
  • Dette ses generelt også som et udtryk for den lidelse, som hele nationen Israel har været igennem, fordi de er Guds udvalgte folk.
  • 25.000 soldater blev dræbt under interne stridigheder i byen (Dommernes bog 20:35)
  • En tragedie men også redning, der vedrører os alle, handler om skrigene fra byen Bethlehem, hvor barnet Jesus undslap, men tusindvis af drengebørn blev slået ihjel, da Herodes fandt ud af, at en konge var født. Her ser man ordene om skrigene fra Rama som værende en profeti over de skrig, de sørgende mødre senere skulle lyde over deres dræbte børn:

Da Herodes nu indså, at han var blevet narret af de vise mænd, blev han rasende; og i Betlehem og i hele dens omegn lod han alle drenge på to år og derunder myrde, ud fra den tid, han havde fået opgivet af de vise mænd.

Da opfyldtes det, som var talt ved profeten Jeremias, der siger: I Rama høres råb, gråd og megen klage; Rakel græder over sine børn, hun vil ikke lade sig trøste, for de er ikke mere.

Mat. 2:16-18

Heldigvis undslap Jesus – den eneste, der kan frelse os.

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vær med til at redde liv! Støt Jesusfrelser.dk med 100kr. Beløbet går ubeskåret til facebookannoncer med vores artikler.

Send til MobilePay 1206LR, så flere danskere kan læse Jesus at kende.

Del artiklen med andre:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *