Er Jesus en privat affære eller en offentlig sag?

At tro på Jesus er ikke en privat sag, men en offentlig sandhed, der er værd at dele med andre. Her kan du læse mere om hvorfor.

Man hører nogengange den holdning, at “religion er en privat sag”. Mange mener, at man skal “holde religion for sig selv” og ikke presse det nedover andre. Men hvad er egentlig det rigtige at gøre, når det kommer til stykket?

At fortælle om Jesus er næstekærlighed

Når man skal svare på spørgsmålet om kristne skal tie stille og holde det for sig selv, eller fortælle det til alle, nær og fjern, er der en række vigtige faktorer at se på:

  • At afvise eller acceptere Jesus er en privat beslutning, men vi lærer af hinanden
  • At fortælle om Jesus til andre er en kærlighedshandling
  • Vi skal ikke presse vores holdninger på andre, men vi lever i et frit land, hvor vi gerne må dele holdninger og tro med hinanden i respekt
  • Jesus (Gud selv) sagde, at vi skulle fortælle om Ham til hele verden

En privat beslutning

At vælge Jesus som sin personlige frelser er den vigtigste beslutning, vi skal træffe her i livet. Beslutningen har betydning for, hvor vi skal tilbringe evigheden – i Himlen eller i Helvede. Det er også en privat beslutning, du selv skal tage. Du kommer ikke i Himlen af, at du måske er i familie med en præst.

Men selvom beslutningen er privat er vi nødt til at lære vigtige sandheder fra hinanden. Vi er ikke født med en hjerne, der ved alt. De beslutninger, vi selv skal træffe, kan vi ikke træffe uden at se på, hvad der er rigtigt og sandt at gøre. Og vi kan ikke finde ud af, hvad der er rigtigt og sandt at gøre ved kun at kigge indad.

Derfor er der intet galt med at fortælle hinanden om vigtige livsbeslutninger, der skal tages privat. Det er sådan, at vi tager de bedste beslutninger.

At fortælle om Jesus er næstekærlighed

Jeg hørte engang om en hudlæge, der ved et tilfælde stod ved siden af en dame i en kiosk. Han kunne se, at kvinden havde en vorte på kinden, der var ondartet (kræft), fordi han selv havde opereret utallige vorter væk med de samme misfarvninger. Han sagde til hende noget i stil med: “Undskyld mig, men jeg kunne ikke lade være med at se vorten på din kind. Jeg er læge og kan se, at vorten formentlig ikke er sund, men kan være farlig for dig. Du bør gå til en læge og få det checket.

Den unge pige blev fornærmet, og råbte og skreg af manden, og bad ham om at blande sig udenom. Men gjorde lægen ikke det rigtige? Jo, han gjorde. Han gjorde faktisk noget, der var næstekærligt. Han kendte ikke damen. Han sagde endda noget til hende, som krævede, at han var modig og kunne komme ud for modstand. Men han gjorde det for at redde livet på en person, han ikke kendte. Selv om hun blev fornærmet går hun måske til en læge.

På samme måde er det med sandheden om Gud. Det er så vigtigt et valg vi skal tage, at vi ikke kan forlade os på misforståelser om, at vi kommer i Himlen, hvis vi fx. bare er gode mennesker eller blev døbt som babyer. Vi er nødt til at være helt sikre på, hvad der afgør, hvor vi skal tilbringe evigheden.

At dele denne sandhed med andre er ikke fordømmelse, ligesom det ikke er fordømmelse at se på andre og fortælle dem, at de bør gå til en læge. Det er kærlighed at fortælle andre mennesker, hvad løsningen er.

Og Jesus er vores sjæls læge.

Folk har ret til at vælge – man skal ikke presse

Det er rigtigt, at vi ikke skal presse vores holdninger nedover hinanden, men istedet give andre mennesker et frit valg.

Men betyder det, at vi ikke må dele vores synspunkter med hinanden? Nej.

Vi lever i et frit samfund, hvor vi gerne må dele synspunkter med hinanden. Biblen siger dog, at vi skal dele sandheden om Gud med hinanden i kærlighed og respekt, og ikke må gøre det i fordømmelse.

Jesus sagde: Fortæl om mig til alle

Den sidste ting det er vigtigt at forstå er, at kristne ikke fortæller andre om deres tro, fordi de selv synes, at det er en god idé. De gør det, fordi Jesus beder dem om det. Jesus siger, at vi skal fortælle de gode nyheder om Guds frelse til alle skabninger, og at budskabet om Guds rige, og hvad der kræves for at komme ind, skal nå ud til alle lande.

Jesus siger faktisk, at vi skal løfte vores stemme som en trumpet, og gå ud på gader og stræder og fortælle sandheden til alle.

Så hvis nogen siger, at vi ikke må fortælle om Jesus, men Jesus siger, at vi skal fortælle verden om ham, hvem følger vi så? Verden eller Gud?

Alle har brug for sandheden

Der er altså ikke noget i vejen med, at fortælle andre om Gud og Jesus, hvis man gør det i kærlighed og respekt. At fortælle sandheden er faktisk noget af det mest kærlige, vi kan gøre for hinanden.

Gud velsigne dig.

Vær med til at redde liv! Støt Jesusfrelser.dk med 100kr. Beløbet går ubeskåret til facebookannoncer med vores artikler.

Send til MobilePay 1206LR, så flere danskere kan læse Jesus at kende.

Del artiklen med andre:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *