Hvad betyder udtrykket “Det forjættede land”?

Lær hvor dette bibelske udtryk stammer fra, og hvilken vigtig betydning, det har for dit eget liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at “det forjættede land“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er et ældre udtryk med betydningen “Et skønt sted“, “Opnå sin drøm” eller “Komme til sin drømmedestination“. Det er i den betydning, at de fleste mennesker bruger udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Det forjættede land er et konkret sted i biblen, som jøderne blev lovet at kunne indtage – og som de har fået tilbage og nu bor i. Det er landet Israel.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

“Det forfættede land” er et sted, som biblen refererer til.

I tro adlød Abraham kaldet til at bryde op og drage til et sted, som han skulle få i eje, og han drog af sted uden at vide, hvor han kom hen.  I tro slog han sig ned i det forjættede land som i et fremmed land og boede i telte sammen med Isak og Jakob, medarvingerne til det samme løfte. (Hebræerne 11:8-9)

Det forjættede land blev lovet til jøderne af Gud:

Jeg opretter min pagt med dig og dine efterkommere i slægt efter slægt, en evig pagt: Jeg vil være din og dine efterkommeres Gud.  Det land, hvor du nu bor som fremmed, hele Kana’an, vil jeg give dig og dine efterkommere til evig ejendom, og jeg vil være deres Gud. (1. Mosebog 17:7-8)

Det var det land, som jøderne håbede at kunne vende tilbage til efter eksilet i Egypten.

Hvis Herren holder af os, vil han føre os ind i dette land og give os det, et land der flyder med mælk og honning. (4. Mosebog 14:8)

Det forjættede land er

  • det land, som jøderne blev lovet fra starten, der i dag er Israel.
  • De forlod det mange gange – under eksilet i Egypten,
  • eksilet i Babylon, og
  • i næsten 2.000 år fra Jerusalems ødelæggelse i år 70, indtil de kunne vende tilbage til deres eget land i 1948.

Det forjættede land er himlen

Men det forjættede land er mere end et bibelsk område, som findes i dag. Det er også et symbol – eller et billede – på himlen. Det forjættede land er det rige vi bliver lovet at være i sammen med Gud, hvis vi vælger ham.

Det forjættede land er Himlen – som vi kun kommer i, hvis vi kender Jesus. Ellers kommer vi i helvede. Læs mere

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *