“Konfirmation EFTER dåb, det er vel godt nok?” – Nej!

En babydåb er ugyldig, selv om man konfirmeres bagefter, fordi dåben kræver omvendelse inden man kommer i vandet.

Den anden dag fik vi et vigtigt spørgsmål i chatten fra en velmenende, men teologisk udfordret dansker:

“Hvis man konfirmeres efter sin dåb, hvorfor er barnedåben så ikke gyldig?”

Spørgsmål i chatten

Svaret er nej, en babydåb er ikke gyldig, selv hvis man konfirmeres bagefter; fordi dåben kun har en spirituel effekt, hvis den kommer efter din egen omvendelse. Og det gør en babydåb ikke. Derfor er en efterfølgende konfirmation ligegyldig – du er slet ikke blevet døbt endnu.

Det kan du læse her.

Den ugyldige dåb – dåben uden omvendelse

En dåb er en fysisk handling med en vigtig effekt i den spirituelle verden; i dåben vasker Gud dig ren for skyld. Dit gamle liv begraves, og du genopstår spirituelt til et nyt liv, hvor du følger Jesus.

Derfor er en babydåb ugyldig – babyen har ikke selv truffet valget at følge Gud, går ikke selv til vandet, og kommer ikke helt under vand.

Der sker ingenting; barnet bliver bare lidt vådt i dette ritual.

For vi skal døbes til at tilhøre Jesus på vores egen tro – efter vores egen omvendelse.

Med andre ord er babyen ikke gyldig døbt ift. Gud.

Konfirmeret EFTER dåben, ja – men … og hvad så?

Hvis man bliver konfirmeret efter sin baby-“dåb”, så er man stadig ikke blevet rigtig døbt. Den gyldige dåb i forhold til Gud mangler stadig.

Med andre ord skal du altså stadig døbes, selv om du måske blev “konfirmeret” i en ung alder med et ønske om at følge Gud. Og det gør i øvrigt de færreste – de fleste bliver konfirmeret fordi at det gør de andre i klassen, og de får en masse gaver. Det er meget, meget få der bliver konfirmeret, fordi NU ønsker de at følge Jesus.

At blive frelst af Gud handler om lydighed og tro – ikke konfirmation

Det hele handler om, at du i din tro på Jesus skal dækkes under hans offer på korset, så du selv kommer i himlen og ikke helvede. Og denne “frelse” får vi ved (i vores tro) at vende os fra synd, døbes helt under vand og derefter modtage helligånden, så vi kan leve et liv for Gud, indtil vi skal herfra.

Gud velsigne dig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *