Hvad betyder udtrykket “At falde i god jord”?

Jesus er den eneste vej til himlen - uden ham er vi alle fortabte. Gud gav sin søn så du kan opleve frihed, helbredelse og få evigt liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at noget “falder i god jord“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Vi bruger og kender udtrykket som noget med betydningen “det var ikke populært hos hende” eller “han blev glad for at høre nyheden“. Om hvordan en besked bliver modtaget.

Men udtrykket har en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Udtrykket “at falde i god jord” har nemlig noget at gøre med, om vi kommer i himlen eller helvede, når vi dør, afhængig af, om vi lytter til Gud

Biblens lignelse om manden, der sår

Udtrykket stammer fra 3 steder i Biblen (Matt 13,1-23; Mark 4,1-20; Luk 8,4-15) og er historien – en såkaldt lignelse – om en mand, der såede udover jorden.

Nogen af frøene nåede slet ikke at sætte rod, før de blev spist. Andre af frøene kom i tynd jord, og blev aldrig til noget. Nogen frø voksede op og blev kvalt af ukrudt. Men den allersidste slags frø voksede op og blev til store planter eller træer, der bar en masse frugt.

Frøene er Guds ord, planten er dig

Udtrykket “at falde i god jord” er de frø, der landede i frugtbar jord, og som ikke blev kvalt. Frøene er Guds ord (som du læser her på siden og i Biblen), og du er planten.

Lignelsen er et billede på de mennesker, der kommer i Himlen, og dem, der ikke gør.

God jord = At komme i himlen

Lignelsen fortæller, at det ikke er alle, der hører Guds ord, der kommer i himlen, og advarer os mod de farer, der lurer og kan kvæle vores chance for at komme i Himlen. De tre slags frø, der ikke klarer den, er:

  • Frøet slår aldrig rod: Det er dig, der hører Guds ord, men som ikke tager imod det. Nogen snupper det fra dig. Det kan være løgne om Gud, der gør, at du afviser det.
  • Frø, der ikke vokser: Måske er du een af dem, der hører Guds ord, og tager imod det, men ikke får mulighed for at vokse. Måske er du helt alene, læser ikke biblen eller får slet ikke begyndt på det kristne liv. Disse personer vil også dø og komme i Helvede.
  • Frø, der kvæles af ukrudt: De kristne, der vokser op med tro på Gud, men deres åndelige liv bliver kvalt af verdens krav og fristelser. De vil heller ikke komme ind i Guds rige.

Du har en chance

Men lignelsen fortæller også, at du har en chance – og at det er op til dig. Der findes nemlig nogen frø, der klarer den, vokser op i god jord, og bærer masser af frugt.

Det kan blive dig.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *