Hvad betyder udtrykket “At kaste den første sten”?

Jesus er den eneste vej til himlen - uden ham er vi alle fortabte. Gud gav sin søn så du kan opleve frihed, helbredelse og få evigt liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at nogen “kaster den første sten“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

De fleste mennesker benytter udtrykket til at udtrykke at en anden person “ikke er meget bedre selv“, typisk når denne person anklager eller dømmer andre mennesker. Man ønsker med udtrykket at sige, at personen er en hykler, hvis de selv anklager andre for noget, som selv kunne anklages for.

Men udtrykket har en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Udtrykket “at kaste den første sten” handler nemlig om, hvem der har lov til at dømme, og hvem der kan tilgive – og om vi kommer i Himlen eller Helvede når vi dør.

Det kan du læse mere om her.

Jesus tilgav den utro kvinde

I biblen er der en episode, hvor de religiøse skriftlærde forsøgte at fange Jesus i at sige noget, de kunne dømme ham på. De bragte en utro kvinde – som efter datidens standard skulle stenes – til Jesus og spurgte ham, om kvinden skulle dømmes efter loven eller ej.

De vidste, at hvis Jesus sagde “Ja”, så var han ikke så barmhjertig, som han gav sig ud for at være. Men sagde han “Nej”, så kunne de anklage ham for at bryde den religiøse lov. Men Jesus svarede istedet

Lad den, som ikke har syndet, kaste den første sten“.

Jesus gjorde med denne ene sætning de skriftlærde opmærksom på, at de selv var syndere. At de selv havde brudt Guds lov og skal dømmes for det. Han mindede dem på, at Guds lov er så svær at overholde, at ingen kan gøre det. At selv de religiøse skal dømmes til døden.

Kun Jesus frelser

Efter Jesus havde sagt dét, gik de religiøse fra stedet – fordi de vidste, at de ikke kunne straffe kvinden uden selv at påstå, at de aldrig havde syndet. De var nødt til at gå.

Men Jesus blev tilbage, og sagde til kvinden

“Gå, og synd ikke mere”.

Jesus tilgav kvinden. Han sagde også til hende, at hun skulle holde op med at synde.

Det samme siger Jesus til dig.

Hvordan kommer vi i Himlen, når vi dør?

Vi har alle syndet imod Gud. Vi har alle løjet overfor den Gud, der gav os liv. Når vi dør kommer vi til at stå foran Gud og der skal vi dømmes for de ting, vi har gjort. Og ingen af os kan sige, at vi ikke har syndet.

Men hvis du tror på Jesus, så kan Gud tilgive dig på dommens dag. Så kan Gud se på dig og sige “frikendt!”, fordi hans egen Søn tog betalingen for dine synder.

Det er vigtigt at forstå, at det kun er Jesus, der kan frelse dig (læs hvorfor). Han er den eneste vej til Himlen, og vi skal alle – uanset hvad vi tror på – møde Gud, når vi dør (læs hvad der sker, når vi dør).

Du har en chance

Den gode nyhed er, at Gud elsker dig. Han elsker dig så meget, at han ofrede sin eneste søn for at frelse dig. Du har en chance. Der er tilgivelse til dig – som kun Jesus kan give, hvis du vil vende dig fra sin synd.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vær med til at redde liv! Støt Jesusfrelser.dk med 100kr. Beløbet går ubeskåret til facebookannoncer med vores artikler.

Send til MobilePay 1206LR, så flere danskere kan læse Jesus at kende.

Del artiklen med andre:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *