Hvad betyder udtrykket “Blive kastet for løverne”?

Jesus er den eneste vej til himlen - uden ham er vi alle fortabte. Gud gav sin søn så du kan opleve frihed, helbredelse og få evigt liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at “blive kastet for løverne“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er lidt et gammeldags udtryk med betydningen “Blive smidt ind i en svær situation” eller “Præsentere noget i et forum eller for nogen mennesker, der ikke har lyst til at høre det“. Det er i den betydning, at de fleste bruger udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Det er nemlig den sande historie om, hvordan en mand blev kastet for løver, der skulle spise ham. Men fordi Gud var med ham, så blev han reddet.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

“At blive kastet for løverne” er et udtryk, der stammer fra Biblen

“hvis nogen i de næste 30 dage beder en bøn til nogen anden end Dem—det være sig til en gud eller til et menneske—skal de kastes for løverne” – Daniel 6:7

Historien fortæller, at personen Daniel blev efterfølgende fanget på fersk gerning i at bede til Gud, og han blev kastet for løverne. Faktisk var det en lov, der blev lavet for at komme af med lige netop Daniel. Det kan sammenlignes med, at der i dag bliver lavet love, der er til for at lukke munden på de kristne (f.eks. love om “hate speech” og “bøn for børn / handikappede”).

Udtrykkets sande betydning er altså den sande historie om Daniel, som blev kastet for løverne.

Daniel blev frelst

Det fantastiske ved historien er, at Daniel ikke blot blev kastet for løverne og døde. Han fik kontrol over løverne, og de spiste ham ikke. Det endte godt:

Næste morgen ved daggry stod kongen op og skyndte sig hen til løvekulen. Endnu inden han var nået helt derhen, råbte han sørgmodigt: „Åh, Daniel, du den levende Guds tjener! Mon den Gud, som du tjente så trofast, kunne redde dig fra løverne?” Straks svarede Daniel: „Deres Majestæt længe leve! Min Gud sendte en engel og lukkede løvernes gab, så de ikke kunne skade mig. I Guds øjne er jeg nemlig uskyldig, og jeg har heller ikke gjort noget forkert over for Dem, Deres Majestæt.”
Kongen var ude af sig selv af glæde. Han fik straks Daniel hejst op fra løvekulen. Ikke en skramme havde han fået, for han havde sat sin lid til Gud.
Daniel 6:20-24

Daniel – det kan blive dig

Historien om Daniel har en dybere betydning. Daniel, det er dig. Vi er nemlig blevet fanget i synd, og vi skal straffes for de synder, vi hver især har begået, fordi Gud er retfærdig. Men vi kan ligesom Daniel blive frelst:

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vær med til at redde liv! Støt Jesusfrelser.dk med 100kr. Beløbet går ubeskåret til facebookannoncer med vores artikler.

Send til MobilePay 1206LR, så flere danskere kan læse Jesus at kende.

Del artiklen med andre:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *