Hvad betyder udtrykket “En slange i paradis”?

Lær hvor dette bibelske udtryk stammer fra, og hvilken vigtig betydning, det har for dit eget liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt om “slangen i paradis“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er et ældre udtryk med betydningen “Det onde midt iblandt det gode” eller “Noget fristende, men farligt“. Det er i den betydning, at de fleste mennesker bruger udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Slangen i paradis fandtes i virkeligheden. Det var Satan i forklædning, der fik Adam og Eva til at synde imod Gud, og adskilte mennesket fra Gud – en tilstand vi stadig er i.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

“Slangen i paradis” fandtes og snød Adam og Eva for mange år siden. Biblen fortæller følgende:

Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?«

Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven,  men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.«

Men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø!  Men Gud ved, at den dag, I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«

Kvinden så, at træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på, og at det også var godt at få indsigt af, og hun tog af frugten og spiste. Hun gav den også til sin mand, der var hos hende, og han spiste.  Da åbnedes deres øjne, og de opdagede, at de var nøgne.
(1. Mosebog 3: 1-7)

Slangen i Paradis fik altså Adam og Eva (de første mennesker på jorden) til at gøre præcist det modsatte af, hvad Gud havde rådet dem til. Det var Satan i forklædning, der fik dem til at synde imod Gud.

Vi havde det så godt

Vi havde det så godt – og så ødelagde vi det for os selv ved at lytte til andre end Gud.

Synden lever stadig i os. Vi synes måske ikke vi er så slemme, men Gud sammenligner os ikke med andre, men med sin egen standard. Og når vi dør en dag vil vi forstå, at Gud er god, og vi er ikke. Vi fortjener at komme i Helvede.

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *