Hvad betyder udtrykket “Intet nyt under solen”?

Jesus er den eneste vej til himlen - uden ham er vi alle fortabte. Gud gav sin søn så du kan opleve frihed, helbredelse og få evigt liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket “intet nyt under solen“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er lidt et gammeldags udtryk med betydningen “Der er ingen nyheder til dig” eller “Der er ikke sket noget siden sidst“. Det er i den betydning, at de fleste bruger udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning og handler om, hvordan livet er, og hvordan vi mennesker “udvikler” os.

Udtrykket handler om, at vi som mennesker i virkeligheden ikke bliver så meget klogere eller bedre, som generationerne går.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

Intet nyt under solen” er et udtryk, der stammer fra Biblen:

Hvad der før er sket, vil ske igen,
Hvad der før er gjort, vil blive gjort igen.
Der er intet nyt under solen.
– Prædikerens bog 1:9

Udtrykket stammer fra Prædikerens bog, som er skrevet af Kong Solomon, een af de viseste mennesker, der har levet, og fortæller os, at mennesker ikke er ret gode til at lære.

Udtrykket lærer os, at vi gentager vores fejl, og at vi egentlig ikke er så gode til at lære af dem. Vi lærer ikke af vores egen historie.

Menneskehedens største fejl

Vi mennesker bliver ved med at myrde, hade og bagtale hinanden. Vi bliver ved med at bekrige hinanden. Vi lærer det ikke.

Den største fejl vi nogensinde har begået – at vi slog Guds egen søn ihjel – Jesus – har vi heller ikke lært noget af.

Mange mennesker tror ikke engang på, at Jesus gik på jorden (men det gjorde han). De tror ikke på, at Jesus var Guds søn, men det var han. Og de tror ikke på, at han er den eneste vej i Himlen. Men det er han.

Det bedste bevis på dette er, at kristne er det mest forfulgte folkefærd i verden. De bliver forfulgt i hele verden, fordi de fortæller om den eneste, sande Gud, der findes. Dén Gud, der konfronterer os med vores synd.

Og det kan vi ikke lide.

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *