Hvad betyder udtrykket “Tage sit kors op”?

Kun ved Guds søn JESUS finder vi frihed, helbredelse og evigt liv. Uden Jesus er vi alle fortabte og kommer i Helvede.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at “tage sit kors op“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er lidt et gammeldags udtryk med som betyder noget i retning af “Gøre hvad der kræves af dig” eller “Gøre det lidt svære, som nu engang er ens opgave“. Det er i den betydning, at de fleste bruger udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Det skal delvist tages bogstaveligt, fordi det handler om, at Jesus døde på et kors, og at vi som mennesker nu også har en opgave, som Gud har givet os.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

Tage sit kors op” er et udtryk, der stammer fra Biblen, hvor Jesus siger til sine disciple:

“Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. For den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv pga. mig og evangeliet skal frelse det.” – Jesus, i Mat. 8:34-36

I denne passage taler Jesus til sine disciple. Det vigtige er at forstå, at hvis du kalder dig “kristen”, og du selv vil i Himlen når du dør, så taler Jesus også til dig i denne passage.

Du skal også tage dit kors op.

Alle, der vil frelses, skal tage deres kors op

Udtrykket betyder, at alle der vil frelses fra Helvede, skal tage deres eget kors op.

“Korset” er symbolet på, at vi alle har en svær og hård opgave, der ligger foran os, hvis vi vil frelses fra Helvede og komme i Himlen.

Betyder det, at alle mennesker skal korsfæstes?

Det betyder selvfølgelig ikke, at alle mennesker skal korsfæstes eller bære et fysisk kors. Men det betyder faktisk, at du vil komme til at opleve forfølgelse, hvis du vælger at følge Jesus.

Jesus er ikke populær

Det skyldes, at det ikke er populært at fortælle andre mennesker om synd, at de skal vende sig fra synd, at dåben kun er på egen tro helt under vand, og at man kommer i Helvede, med mindre man tror på Jesus. Det er meget upopulære sandheder i den verden, vi lever.

At “tage sit kors op” betyder, at man er villig til at give sit liv for Jesus og acceptere den forfølgelse, der følger med, når man repræsenterer ham.

Dét kors, du skal tage op, er ikke et bogstaveligt kors. Men det er helt sikkert noget, du ikke altid har lyst til.

Jeg vil helst være fri!

Hvis du hellere vil være fri – hvis du ikke vil tage dit eget kors på – så står det helt frit for dig.

Læg bare mærke til, at Jesus siger, at du skal være parat til at miste dit liv, hvis du vil frelses af Ham. 

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *