Hvad sker der, når vi dør (og møder Gud)?

I denne artikel vil vi besvare spørgsmålet om, hvad der kommer til at ske den dag vi dør. Hvad er det der sker, når vi står foran Gud?

Vi har fået ét liv, så kommer dommen

Biblen fortæller på mange forskellige måder, hvad der kommer til at ske, når vi skal herfra (når vi dør en dag). Vi ved med sikkerhed, at

  • Det gælder alle mennesker
  • Vi kommer til at blive dømt af Gud
  • Gud kommer til at opdele mennesker i to grupper
  • Gud åbner livets bog
  • Man kan ikke ombestemme sig eller undskylde sig
  • Det er gode nyheder

Det gælder alle

Som beskrevet her omhandler dette alle. Det gælder uanset hvad man tror eller hvis man ikke tror. Alle mennesker kommer til at møde den samme Gud, den eneste Gud der findes, når de dør.

Ateisterne kommer også til at stå foran denne Gud, og det gør også de, der troede på en anden gud. Vi kommer alle til at møde den samme Gud, skaberen af himlen og jorden, kærligheden selv, dommeren over liv og død, og altings ophav.

Det gælder også dem, der ikke har besluttet sig, er i tvivl eller ikke tror, at der sker noget – fx. at vi bare “kommer ned i jorden”. De kommer også til at møde Gud.

Vi har ét liv, så kommer dommen foran Gud

Biblen fortæller, at vi kun har ét “forsøg”, kan man sige – dette liv. Når dette liv er slut kommer dommen. Vi bliver ikke reinkarneret eller noget i den retning. Dette liv slutter, og vi kommer til at stå foran Gud.

Når vi står der kommer vi til at være nøgne, og Gud kommer til at dømme os.

Dommen er en opdeling

Gud kommer ikke til at give fængselsstraffe på forskellige længder. Han kommer ganske enkelt til at opdele alle, der står foran Ham, i to grupper. Fårene og bukkene.

Den ene gruppe er dem, der troede på Hans søn Jesus, omvendte sig og blev frelst af hans gratis gave – hans eget liv, som han gav for os. Denne gruppe kommer til at komme med ind i Guds rige, Himlen. Det er et perfekt sted uden sygdom, død og ødelæggelse, og det kommer til at vare evigt. Dette kan man kalde fårene, der tog imod Jesus som hyrde.

Den anden gruppe er alle andre, dem der ikke er i Jesus. Alle har fejlet mod Gud og brudt hans lov. Men i denne gruppe har de ikke en frelser, så de skal dømmes på deres egne gode gerninger. De vil blive kastet i ildens sø, eller Helvede, som det også kaldes. Det er et sted hvor man er alene, i konstant smerte og frygt, og det varer også evigt. Dette kan man kalde bukkene – dem der sagde “Jeg kan godt selv komme ind i Himlen”.

Se Hvad afgør om man kommer i Himlen eller helvede?

Denne opdeling af alle mennesker er den endelige dom inden vores evige liv begynder.

Gud åbner livets bog

Biblen taler også om dette som at Gud åbner livets bog. Det er det samme. Det betyder, at Gud kommer til at se på, hvem der var under hans søn, og stod i denne “Livets Bog”, kan man kalde det. Det er den samme opdeling.

Ingen undskyldninger – man kan ikke ombestemme sig

Når vi står foran Gud kommer Han ikke til at acceptere undskyldninger. Vi kommer ikke til at kunne sige “Jeg vidste det ikke”, eller “Undskyld, må jeg ikke nok?”.

Gud er en 100% retfærdig dommer, der skal domme dig for hvad du har gjort. Han kommer ikke til at se igennem fingrene med noget. Han ser på om du er i Jesus eller ej – intet andet.

Det lyder ultimativt, men det er en god nyhed

Alt dette med himlen og helvede lyder meget hårdt. Der er ingen mellemveje, ingen undskyldninger og ingen undtagelser. Det kan godt træde nogen over tæerne.

Men man skal huske, at dette er kun den ene side af sagen. Den anden er, at der er et håb til dig, Gud elsker dig og ønsker at du tager imod tilbuddet om frelse ved hans søn. Det gælder uanset hvad du har gjort. Han kan vaske dig helt ren for skyld og sætte dig helt fri fra fordømmelse.

Det er den gode nyhed, som næsten er for godt til at være sandt: Med Jesus er der frihed i dette liv og evig lykke i det næste. Og det er en gratis gave, vi har fået.

Vidste du, at du kan støtte Jesusfrelser.dk i arbejdet med med at dele evangeliet med danskerne? Vi skriver artikler, sender gratis bibler, annoncerer online og bemander en glødende, online chat 🔥.

Du kan støtte Jesusfrelser.dk, så du hjælper os med til at endnu flere danskere lærer Jesus at kende. Det er det vigtigste af alt!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye ord fra Gud og inspirerende artikler i din e-mail inbox hver måned.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *